4ayesha

Daripada ABU HURAIRAH r.a, RasuluLLah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang menyeru (manusia) kepada hidayah, maka baginya pahala sebanyak pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang mengikutnya tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka." Diriwayatkan oleh Muslim dalam kitab al-'Ilm (2674), Imam Malik dalam Muattha'(2674), Ahmad (9171), Abu Dawud (4609), Turmudzi (2674), ad-Darimi (513), ibnu Majah (206), ibnu Hibban (112), al-Bagahwi (109)

Followers



Assalamu Alaikum.

Kali ini kita akan membahas beberapa tips dan trick untuk mengatur jam tidur kita. Bangun pagi adalah kebiasaan yang sangat baik dan juga merupakan Sunnah Rasulullah SAW. Sistem hidup islam bermula dari selepas subuh, mengikuti perjalanan matahari, bukan perjalanan jam. Rasulullah bersabda “berpagi pagi itu barakah”. Sebab waktu itu jiwa, akal dan fisik kita belum letih. masih fresh, jadi sayang jika tidak digunakan sebaik baiknya. sebaik baik waktu bekerja adalah di waktu pagi ini.

Selain itu, Rasulullah juga bersabda, “Tidur selepas subuh itu akan mewarisi kepapaan”.

Agar kita mudah bangun pagi, maka waktu tidur kita harus diatur. Sebaik baik waktu bangun pagi adalah satu jam sebelum subuh. Saat itu kita masih sempat mandi, sholat tahajud, dan duduk di tikar sembahyang menunggu subuh.

Berikut ini adalah beberapa tips dan trick utk memudahkan bangun sebelum subuh, sekaligus mengatur jam tidur menurut syariat islam.

Berdoa pada Tuhan, minta dibangunkan sebelum subuh

Jangan tidur terlalu malam. usahakan tidur paling lambat jam 10 malam. Penuhi adab adab sebelum tidur yaitu berwudhu, membaca 3 kul (al falaq, al ikhlas dan an-nas), membaca doa sebelum tidur, menghadap kiblat, miring diatas lambung kanan dll

Melakukan usaha lahiriah seperti memasang weker. Usahakan jumlahnya lebih dari satu dan diletakkan di tempat yang agak jauh, sehingga utk mematikannya kita harus berjalan terlebih dahulu.

Berusaha sekuat tenaga utk tidak tidur setelah subuh

Jika kita tidur lagi, selain hukumnya makruh, jam biologis tubuh kita akan mengalami kekacauan . Saat kita mulai tidur, secara otomatis tubuh kita mengira ini adalah waktu malam. Akibatnya, kita akan ngantuk di waktu ashar dan subuh berikutnya

Bertaubat

Perkara yang hendak kita lakukan adalah perkara yang baik, seandainya Tuhan tidak izinkan kita bangun saat itu berarti kita dianggap oleh Tuhan tidak layak untuk bangun sebelum subuh. Artinya ada dosa besar yang membuat kita ditolak oleh Tuhan. Kita mesti bertaubat sungguh2 agar Tuhan mengizinkan kita bangun dan dilayakkan untuk dapat beribadah malam.

src : http://aguskomarrudin.wordpress.com/2008/02/27/tips-trick-bangun-sebelum-subuh/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contributors

 **Note:

For those who wants to use or spread contents in this blog, please proceed without my permission. Shukran Jazilan.

Blog Archive

geocounter

Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

BlogTopSites