4ayesha

Daripada ABU HURAIRAH r.a, RasuluLLah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang menyeru (manusia) kepada hidayah, maka baginya pahala sebanyak pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang mengikutnya tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka." Diriwayatkan oleh Muslim dalam kitab al-'Ilm (2674), Imam Malik dalam Muattha'(2674), Ahmad (9171), Abu Dawud (4609), Turmudzi (2674), ad-Darimi (513), ibnu Majah (206), ibnu Hibban (112), al-Bagahwi (109)

Followers

Assalamualaikum Sahabat,
Bismillahirrahmanir rahim,

Sementara ana sedang mencari kerja,selepas ana siap kumpul ayat2 cinta Al-Quran Alhamdulillah, sempat gak ana susun doa2 quran yg rasa nya perlu gak kita tahu dan jadikan sebagai amalan harian dalam doa dan semoga kita mengamalkan doa yang sahih dari Al-Quran.Usaha ini jua untuk memudahkan sahabat2 yang baru mula berjinak2 untuk mendalami doa2 AL-Quran, ana cuma cuba menjadi egen pembongkar khazanah2 Al-Quran yang begitu bernilai kerana Al-Quran adalah panduan yang sempurna dan oleh kerana ia Kalam Allah,maka ia mempunyai jawapan utk semua soalan.Cuma ana hanya memberi bantuan dari segi maksud dan terjemahan dengan harapan sahabat2 yng berminat berusaha sendiri utk mendalami tafsiran ayat2 Allah yang sgt bernilai ni.Mari kita berTADABBUR dgn Al-Quran dan menggunakan semaksimum Al-Quran dari segi pengajaranya dan doa2 nya dalam kehidupan kita.

Dalam Doa2 Cinta Al-Quran ini juga ana selitkan sekali 1 lagi installer iaitu buku digital tafsir ibnu kathir dalam BI.rasanya yg BM lum ader lg kut..hehe..Tafsir adalah salah satu elemen penting dalam pemahaman ayat al-Quran, dan sebaik nya refer pada tafsir yg betul2 diakui kesahihanya. setakat penelitian ana dan juga hasil pertanyaan kpd beberapa sahabat,tafsir Ibnu Kathir adalah yg terbaik krn huraian nya adalah antara yang menuju ketepatan kpd maksud sebenar.Jadi gunakan lah sebaik nya tafsir ini dalam usaha memahami Al-Quran dgn lebih mendalam.InsyaAllah smg bermanfaat.

Mari kita berTADABBUR dgn Al-Quran..Semoga perkongsian ini banyak barakah nya kepada sahabat2 semua.Kalau rajin dan rasa perlu dikongsikan dengan sahabat2 lain,sila kan lah,ana sangat alu2 kan .

Ingin ana tinggalkan sahabat dgn ayat Allah ni sebagai semangat kita lebih mendalami AL-Quran:

Allah berfiman:
"(Al Quran) ini adalah penjelasan yang sempurna bagi manusia, dan supaya mereka diberi peringatan dengan-Nya, dan supaya
mereka mengetahui bahwasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang-orang yang berakal mengambil pelajaran"
(Ibrahim 14:52)

Allah Berfirman:
“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina."(Mu’min 40:60)





Doa Doa Cinta Al-Quran dan Petunjuk Sepanjang Zaman

1:6(Doa mohon jalan yang lurus dan benar)
2:250(Doa mohon kesabaran dan diperkukuhkan pendirian)
2:286(Doa tidak dihukum jika tidak tahu dan tersalah, doa tidak dibebankan dengan sesuatu yang tiada kesanggupan menanggungnya)
2:201(Doa mohon kebaikan dunia dan akhirat)
3:8(Doa tidak dicondongkan hati kepada kesesatan setelah diberikan hidayah)
3:16(Doa diampunkan dosa dan dijauhkan dari api neraka)
3:38(Doa Nabi Zakaria mohon anak yang baik)
3:147(Doa keampunan atas dosa2 dan berlebihan dalam urusan,serta minta diperkukuhkan pendirian)
3:173(Doa cukuplah Allah sebagai penolong)
3:191(Doa Allah tidak jadikan sesuatu sia2 dan agar dijauhkan dari api neraka)
3:193(Doa keampunan dan dimatikan bersama org yg Abrar(berbakti) )
3:194(Doa mohon janji Allah yang dijanjikan melalui perantara rasul)
7:23(Doa keampunan setelah menzalimi diri sendiri)
7:126(Doa mohon kesabaran dan mohon diwafatkan bersama orang muslim(yg berserah diri)
10:10(penghujuang doa)
11:47(Doa perlindungan dari sesuatu yang tiada pengetahuan padanya)
12:101(Doa Nabi Yusuf as)
14:35-41(Doa Nabi Ibrahim)
17:80(Doa mohon dimasukkan dengan baik dan dikeluarkan dengan baik iaitu dengan ikhlas(Ibadah dan kubur)
18:10(Doa Ashabul Kahfi)
19:4-6(Doa Nabi Zakaria yg tak pernah kecewa pada Allah utk dapat anak)
20:25-28(Doa Nabi Musa ketika berdakwah kpd Firaun)
20:114(Doa Allah ajarkan Nabi Muhammad saw ketika membaca Al-Quran)
21:83(Doa nabi Ayub ketika ditimpa penyakit)
21:112(Doa Nabi Muhammad saw memohon keadilan)
23:29(Doa mohon diberikan tempat yang diberkati)
23:97(Doa perlindungan dari syaitan)
23:118(Doa mohon ampun dan rahmat dari Allah swt)
25:65(Doa mohon perlindungan dari azab Jahannam)
25:74(Doa mohon isteri dan anak yang penyejuk mata(penenang hati) dan agar kami dijadikan imam bagi orang bertaqwa)
26:83-85(Doa Nabi Ibrahim mohon hikmah)
27;19(Doa mohon ilham utk mensyukuri nikmat Allah dan mohon kebaikan)
28:24(Doa Nabi Musa mohon kebaikan)
37:180-182(Penghuju ng setiap doa)
38:35(Doa Nabi Sulaiman diampunkan dosa dan dianugerahkan kerajaan)
40:7-9(Doa Malaikat memuji kebesaran Allah dan mohon keampunan pada hamba yang bertuabat)
43:13-14(Doa naik kenderaan)
46:15(Doa mohon ditunjukkan cara mensyukuri nikmat dan mohon kebaikan)
59:10(Doa agar jangan ada kedengkian pada org beriman)
60:4(Doa Nabi Ibrahim yang Allah sahaja tempat tawakkal,bertaubat dan kembali)
60:5(Doa dijauhkan dari fitnah)
66:8(DOa disempurnakan cahaya dan diampunkan dosa)
66:11(Doa isteri Firaun agar dibinakan rumah di dalam firdaus)
71:28(Doa pada kaum muslimin dan muslimah)

Anjuran dan Tatacara Berdoa

7:55(Doa dengan berendah diri dan lemah lembut)
7:205(Doa dengan hati yang rendah diri, dengan lemah lembut dan tidak mengeraskan suara)
9:103(Berdoalah utk orang lain keran ia akan mampu menenteramkan jiwa mereka)
10:22(Doa dengan ikhlaskan hati pada Allah swt semata2)
11:61(Allah amat dekat dan memakbulkan doa)
12:34(Doa membantu Nabi Yusuf terhindar dari tipu daya padanya)
17:110(Doa dengan nama Asmaulhusna)
20:7(Tatacara Berdoa)
40:60(Allah swt suruh berdoa)
42:26(Allah memakbulkan doa orang yang beriman dan beramal soleh)

Link Doa2 Cinta AlQuran, Ayat2 Cinta Al-Quran(Updated with some additional Kalamullah), Installer Al-Quran Digital dan Buku Digital Tafsir Ibnu Kathir ni kat 4shared ialah..InsyaAllah coming Motivasi Cinta Hadis Rasulullah saw:

http://www.4shared. com/dir/3255785/ 22ff8655/ sharing.html

Wallahua'alm

Asyraf Dinie Bahari
Ex-UiTM Shah Alam
Ex-PMH UiTM]
Ex-JPK Kerohanian Teratai
Future Network Engineer(InsyaAllah )..

src : abumeow at yahoogroups.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contributors

 **Note:

For those who wants to use or spread contents in this blog, please proceed without my permission. Shukran Jazilan.

Blog Archive

geocounter

Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

BlogTopSites