Mendapat Keampunan Dari Allah Dengan Sebab Menjawab Seruan Azan


Dihikayatkan ada seorang perempuan yang bernama Siti Zubaidah. Siti Zubaidah adalah tergolong di dalam golongan orang yang suka pada muzik dan juga tergolong di dalm golongan yang memiliki harta kekayaan.

Di samping itu, dia telah membina satu tempat khusus untuk berehat, tempat minum dan tempat mendengar muzik dimana dia mempunyai beberapa orang penyanyi yang menjadi penghiburnya tetapi apabila terdengar seruan azan, serta merta dia memerintahkan orang-orang yang menghiburnya supaya berhenti sejenak daripada menyanyi sehinggalah selesai azan, maka dia menjawab seruan azan. Setelah selesai azan, barulah disambung semula nyanyian para penghiburnya. Hanya itulah amalan yang sentiasa diamalkannya.

Apabila dia telah meningga dunia, maka setengah daripada orang-orang yang melakukan amal soleh melihat di dalam tidurnya (mimpi bertemu dengan Siti Zubaidah). Lalu mereka bertanya kepadanya, "Apakah balasan Allah terhadapmu?"

Jawab Siti Zubaidah, "Dengan berbanyak mengucapkan syukur bahawa Allah mengampuni segala kesalahanku."

Tanya orang-orang beramal soleh, "Ibadah apakah yang menyebabkan engkau mendapat keampunan daripada Allah? Apakah dengan sebab engkau membuat kolam air pada jaln antara Makkah dan Madinah?"

Jawab Siti Zubaidah, "Tidak... Bukan kerana itu."

Tanya orang-orang yang beramal soleh, "Maka ibadah apakah yang menyebabkan engkau mendapat keampunan dari Allah sedangkan yang kami ketahui kamu tiada beramal ibadah selain daripada pembuatan kolam air pada jalan antara Makkah dan Madinah sahaja?"

Jawab Siti Zubaidah, "Memang aku tidak banyak beramal ibadah tetapi pada masa hidupku, aku mempunyai satu majlis yang sunyi sebagai tempat permainan dan hiburan. Dari tempat yang sunyi itu, apabila terdengar seruan azan oleh muazzin, maka aku palingkan hatiku dari bermain-main dan bergendang bagi menjawab seruan azan hinggalah selesai. Itulah sahaja amal ibadah yang sentiasa aku jaga setiap kali berkumandangnya seruan azan. Sebagai balasannya, Allah mengampunkan segala kesalahan-kesalahanku. Maka, apabila malaikat henak menyiksa au, allah berfirman, "Kamu ditahan dari menyiksanya. Jikalau tiada keimanan di dalam hatinya, dia tidak
akan menyebutKu ketia dia dalam keadaan mabuk."

Kesimpulan: Berhentilah daripada melakukan sesuatu perkara apabila mendengar seruan azan dan seterusnya jawablah seruan azan sehingga selesai.

src : http://zahid4world.blogspot.com/

Comments

zua jelita said…
salam. syukur dapat jumpa blog ni. byk info yang baik..
salam ukhwah!
~zua~

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT