4ayesha

Daripada ABU HURAIRAH r.a, RasuluLLah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang menyeru (manusia) kepada hidayah, maka baginya pahala sebanyak pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang mengikutnya tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka." Diriwayatkan oleh Muslim dalam kitab al-'Ilm (2674), Imam Malik dalam Muattha'(2674), Ahmad (9171), Abu Dawud (4609), Turmudzi (2674), ad-Darimi (513), ibnu Majah (206), ibnu Hibban (112), al-Bagahwi (109)

Followers


MENJADI MUAZIN

Dari Bara’ bin Azib ; sesungguhnya Nabiullah Muhammad telah bersabda
“ Seorang muazin akan diampuni dosanya sepanjang suaranya dan dijawab oleh orang yang mendengarnya baik di perkampungan mahupun di gurun dan ia mendapatkan pahala dari orang² yang turut solat bersama .”
(HR Ahmad & Nasai)

Maksudnya : seorang muazin akan mendapatkan pahala dari orang² yang turut hadir solat kerana mendengar azannya dan juga pahala dari orang² yang menjawab ucapan azannya serta diampuni dosanya sesuai dengan panjang pendek suaranya .


MENJAWAB AZAN


Dari Abdullah bin Amr bin Ash , sesungguhnya ia mendengar Nabi s.a.w bersabda “ Apabila kamu sekalian mendengar muazin maka jawablah seperti dikatakan olehnya , kemudian bacalah selawat untuk diriku , kerana sesungguhnya siapa membaca selawat satu kali untuk diriku , maka Allah akan memberi rahmat sepuluh kali , kemudian mintalah kepada Allah agar aku menjadi wasilah , kerana sesungguhnya wasilah itu adalah merupakan suatu tempat di dalam syurga yang tiada seseorang dapat memperolehinya kecuali untuk seseorang hamba Allah dan aku berharap agar akulah yang menjadi seseorang itu . Barangsiapa meminta agar akulah yang menjadi wasilah , maka ia akan beroleh syafaat .”
(HR Muslim&empat ahli hadith)

Dan di dalam kitab² Sunan , hadith ini berasal dari Abi Sa’id ,tetapi pada riwayat tersebut tidak ada kata² “kemudian bacalah selawat…dst .”

BERDOA SESUDAH AZAN

Dari Jabir bin Abdillah , sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda
“Barangsiapa ketika mendengar azan ia mengucapkan Allahunna rabbahazihid da’watit tammah , wasolatil qa’imah , ati muhammadanil wasilata wa fadilah , wab’ashu maqamam mahmudalazi wa’adtah ( Ya Allah , Tuhan dari seruan yang sempurna ini dan solat yang akan didirikan , berikanlah kepada Nabi Muhammad wasilah dan keutamaan dan bangkitkanlah dia pada tempat yang terpuji yang telah engkau janjikan untuknya ), maka kelak pada hari kiamat ia tentu mendapatkan syafaat .”
( HR Bukhari dan 4 ahli hadith )


MUSTAJABNYA DOA ANTARA AZAN & IQAMAH


Dari anas bin Malik dari Rasulullah s.a.w sabdanya “ Doa di waktu sesudah azan sebelum iqamat tidak akan ditolak .”

( HR Abu Sunan dan disahkan oleh Ibnu Hiban ) dan ditambahkan : Kerana itu berdoalah kamu sekalian . Dan dalam satu riwayat Tirmizi disebutkan : Mereka bertanya : Apa yang kami katakan wahai Rasulullah ? . Rasulullah berkata
“Mintalah kamu kebaikan dunia dan akhirat kepada Allah .”

src : http://adeqshah.multiply.com/journal/item/111 @ http://rohmat-15.co.cc/article/22/ @ http://ifirrr.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contributors

 **Note:

For those who wants to use or spread contents in this blog, please proceed without my permission. Shukran Jazilan.

Blog Archive

geocounter

Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

BlogTopSites