Tanda Kedatangan Pemimpin Akhir Zaman (3)

Abu Said al-Khudri RA berkata, Rasulullah SAW bersabda,

“Dunia ini akan dipenuhi oleh kezaliman dan penyelewengan. Ketika itulah seorang lelaki dari kaum kerabatku akan muncul dan memerintah dunia. Dia akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan, (tempo pemerintahannya) selama tujuh atau sembilan tahun.” (Imam Ahmad)

Huru-hara yang dimaksud di sini bukan semata-mata peperangan. Huru-hara akibat kerusakan akhlak lebih parah dan berpanjangan. Sebab itulah dikatakan huru-hara, bukan peperangan. Semua ini berlaku akibat manusia sudah tidak mengenal Tuhan, tidak sayang kepada Tuhan, meninggalkan Tuhan, sangat tamak dengan dunia yang sementara ini, mengejar dunia, berebut dunia, dan sangat takut mati. Akibat dari itu semua, timbullah berbagai masalah dalam diri dan masyarakat, kemudian merebak ke seluruh negara, dan akhirnya sampai ke seluruh dunia.

Allah SWT yang Maha Penyayang tidak akan membiarkan hal ini berterusan. Ketika manusia sedang hanyut itulah diturunkan orang-Nya untuk memulihkan kemanusiaan yang telah hilang, dan mengembalikan manusia kepada Tuhan.

Imam Mahdi adalah seorang pemimpin yang berjiwa tauhid kepada Allah SWT. Pemimpin yang sejati sepatutnya adalah pemimpin yang paling bertakwa kepada Allah SWT karena melalui seorang pemimpin yang bertakwa saja pertolongan Allah akan diturunkan kepada pemimpin berkenaan, seluruh negara dan seluruh rakyat yang berada di bawah pemerintahannya. Rakyat akan terasa betapa nikmatnya duduk bernaung di bawah seorang pemimpin yang amat bertakwa. Seorang pemimpin yang bertakwa juga akan menyebabkan seluruh rakyatnya berusaha meningkatkan taraf takwa masing-masing kepada Allah. Ini mudah difahami karena mereka sudah mendapat contoh yang benar-benar dapat diikuti secara realita, bukan sekedar teori semata.

src : http://whasid.wordpress.com/

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT