4ayesha

Daripada ABU HURAIRAH r.a, RasuluLLah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang menyeru (manusia) kepada hidayah, maka baginya pahala sebanyak pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang mengikutnya tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka." Diriwayatkan oleh Muslim dalam kitab al-'Ilm (2674), Imam Malik dalam Muattha'(2674), Ahmad (9171), Abu Dawud (4609), Turmudzi (2674), ad-Darimi (513), ibnu Majah (206), ibnu Hibban (112), al-Bagahwi (109)

Followers

Abu Said al-Khudri RA berkata, Rasulullah SAW bersabda,

“Dunia ini akan dipenuhi oleh kezaliman dan penyelewengan. Ketika itulah seorang lelaki dari kaum kerabatku akan muncul dan memerintah dunia. Dia akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan, (tempo pemerintahannya) selama tujuh atau sembilan tahun.” (Imam Ahmad)

Huru-hara yang dimaksud di sini bukan semata-mata peperangan. Huru-hara akibat kerusakan akhlak lebih parah dan berpanjangan. Sebab itulah dikatakan huru-hara, bukan peperangan. Semua ini berlaku akibat manusia sudah tidak mengenal Tuhan, tidak sayang kepada Tuhan, meninggalkan Tuhan, sangat tamak dengan dunia yang sementara ini, mengejar dunia, berebut dunia, dan sangat takut mati. Akibat dari itu semua, timbullah berbagai masalah dalam diri dan masyarakat, kemudian merebak ke seluruh negara, dan akhirnya sampai ke seluruh dunia.

Allah SWT yang Maha Penyayang tidak akan membiarkan hal ini berterusan. Ketika manusia sedang hanyut itulah diturunkan orang-Nya untuk memulihkan kemanusiaan yang telah hilang, dan mengembalikan manusia kepada Tuhan.

Imam Mahdi adalah seorang pemimpin yang berjiwa tauhid kepada Allah SWT. Pemimpin yang sejati sepatutnya adalah pemimpin yang paling bertakwa kepada Allah SWT karena melalui seorang pemimpin yang bertakwa saja pertolongan Allah akan diturunkan kepada pemimpin berkenaan, seluruh negara dan seluruh rakyat yang berada di bawah pemerintahannya. Rakyat akan terasa betapa nikmatnya duduk bernaung di bawah seorang pemimpin yang amat bertakwa. Seorang pemimpin yang bertakwa juga akan menyebabkan seluruh rakyatnya berusaha meningkatkan taraf takwa masing-masing kepada Allah. Ini mudah difahami karena mereka sudah mendapat contoh yang benar-benar dapat diikuti secara realita, bukan sekedar teori semata.

src : http://whasid.wordpress.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contributors

 **Note:

For those who wants to use or spread contents in this blog, please proceed without my permission. Shukran Jazilan.

Blog Archive

geocounter

Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

BlogTopSites