AL-QURAN :TEMAN DI KUBUR


Bila membaca email di bawah, saya teringat ketika saya menghadiri kursus memasak lebih kurang 4 tahun yg lalu, di mana tenaga pengajarnya adalah seorang wanita muaalaf berumur dlm 50 tahun. Dia dtg bersama seorang kawan. Dia memulakan kelas dgn memuji kpd Allah swt dan selawat dan salam kpt junjungan mulia nabi Muhammad saw yg agak panjang juga seperti nak mulakan ceramah agama.

Saya rasa terpegun juga kerana sebelum ini chef2 melayu tidak berbuat demikian sekat beri salam saja. Selepas habis kelas, saya sengaja balik lewat sedikit dengan tujuan nak berbual2 dgn dia. Saya tanya bila dia convert islam? Dia jawab awal umur 20 an sebelum kahwin lagi.

Keluarga dia memang membantah keras hinggakan polis terpaksa berkawal di tempat kerja dia kerana takut berlaku bergaduhan kaum. Untuk menyelamatkan akidah, dia terpaksa berkahwin dgn pemuda melayu yg dicadangkan oleh keluarga angkat dia. Keluarga dia buang dia terus dan tidak mengaku sebagai anak. Kawan dia menyambung cerita suami dia bukanlah seorang suami yg bertanggungjawab dan mengabaikan tugas2
sebagai seorang suami.

Semua pebelanjaan makan,minum dan anak2 dia yg tanggung. Akhirnya mereka berpisah setelah mempunyai 5 org anak. Anak sulungnya cacat akal tetapi berkat kesabaran dia mendidik anak yg cacat itu boleh membaca dan menulis dgn baik dan menjadi guru di sebuah tadika. Kesemua anak2 dihantar kesekolah agama dan thafis. Sekarang ini keluarga dia telah menerimanya semula dia rasa amat bersyukur sangat.

Sebelum saya balik dia berpesan kepada saya walau apa sekalipun jangan tinggalkan Al Quran...bacalah setiap hari paling sedikit 1 helai. Jika sibuk sekali pun carilah masa utk membacanya. Org bekerja biasanya tiada waktu jadi bangunlah pagi sedikit baca Quran selepas subuh. Berkali2 dia memesan kpd saya. Saya merasa amat malu sekali kerana saya tidak mengamalkan apa yg di suruh sebelum ini.

Dlm kereta saya menangis kenapalah saya tidak berbuat demikian sy cuma membaca Quran bila malam jumaat saya itupun surah Yassin atau bila ada kematian, Kenapalah sy sebagai org islam tidak memuliakan Al Quran itu sendiri berbanding dgn org muaalaf.

Alhamdulliah peristiwa itu telah menyedarkan sy...Allah telah memberi saya kesedaran melalui dia. Sekarang ini jika tiada keuzuran sy akan membaca Quran selepas solat subuh setiap hari dan mendalami bacaan quran selepas magrib dgn suami sy. Saya juga membaca terjemahan Alquran dan mendalami tafsirannya. Saya mula merasakan keseronokan dgn berbuat demikian. Saya berdoa kpd NYA semuga ia boleh memberi syaafat kpd sy nanti ialah kerana pada waktu itu tiada apa yg dpt menolong kita
melainkan ilmu, amal dan iman kita.

Saya berkongsi cerita dgn anda bukan utk bermegah megah tetapi supaya saya dapat berpesan kpd semua sebagaiman wanita itu telah berpesan kpd saya. Saya tahu ramai yg lebih arif dlm hal2 keagamaan tetapi sebagai umat islam pesan memesan itu boleh membangungkan kita dari alam leka ke alam jaga. Terima kasih Pn Ayisah Ng Abdullah walaupun sy tidak pernah bertemu dgn beliau lagi selepas itu tetapi pesanan beliau tetap sy ingat dan amalkan. Allah telah memilih Pn Ayisah utk menguji keimanan dan
kesabaran beliau dan sy melihat kejayaan beliau melalui kejernihan wajahnya.

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat
yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al - Quran"


Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al - Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah. Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata :

"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!"


Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata :

"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat"."Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi dari malaikat - malaikat dari syurga."

Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al - Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu kita adalah orang-orang yang rugi.

Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah. Bila ia telah datang kita tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh sekali memberi bantuan kecuali amalan - amalan kita sewaktu di dunia.

Allah telah menjanjikan Al - Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al - Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat.

Semoga Allah swt memberikan kita restu dan hidayahnya. AMIN!!!

src : fwd email

Comments

Unknown said…
Terima kasih banyak-banyak dengan perkongsian yang amat bermakna ini...

Semoga Allah SWT REDHA dengan kita semua...Ameen

Salam Ramadhan...:-)

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT