Tips & Trick Bangun Sebelum Subuh



Assalamu Alaikum.

Kali ini kita akan membahas beberapa tips dan trick untuk mengatur jam tidur kita. Bangun pagi adalah kebiasaan yang sangat baik dan juga merupakan Sunnah Rasulullah SAW. Sistem hidup islam bermula dari selepas subuh, mengikuti perjalanan matahari, bukan perjalanan jam. Rasulullah bersabda “berpagi pagi itu barakah”. Sebab waktu itu jiwa, akal dan fisik kita belum letih. masih fresh, jadi sayang jika tidak digunakan sebaik baiknya. sebaik baik waktu bekerja adalah di waktu pagi ini.

Selain itu, Rasulullah juga bersabda, “Tidur selepas subuh itu akan mewarisi kepapaan”.

Agar kita mudah bangun pagi, maka waktu tidur kita harus diatur. Sebaik baik waktu bangun pagi adalah satu jam sebelum subuh. Saat itu kita masih sempat mandi, sholat tahajud, dan duduk di tikar sembahyang menunggu subuh.

Berikut ini adalah beberapa tips dan trick utk memudahkan bangun sebelum subuh, sekaligus mengatur jam tidur menurut syariat islam.

Berdoa pada Tuhan, minta dibangunkan sebelum subuh

Jangan tidur terlalu malam. usahakan tidur paling lambat jam 10 malam. Penuhi adab adab sebelum tidur yaitu berwudhu, membaca 3 kul (al falaq, al ikhlas dan an-nas), membaca doa sebelum tidur, menghadap kiblat, miring diatas lambung kanan dll

Melakukan usaha lahiriah seperti memasang weker. Usahakan jumlahnya lebih dari satu dan diletakkan di tempat yang agak jauh, sehingga utk mematikannya kita harus berjalan terlebih dahulu.

Berusaha sekuat tenaga utk tidak tidur setelah subuh

Jika kita tidur lagi, selain hukumnya makruh, jam biologis tubuh kita akan mengalami kekacauan . Saat kita mulai tidur, secara otomatis tubuh kita mengira ini adalah waktu malam. Akibatnya, kita akan ngantuk di waktu ashar dan subuh berikutnya

Bertaubat

Perkara yang hendak kita lakukan adalah perkara yang baik, seandainya Tuhan tidak izinkan kita bangun saat itu berarti kita dianggap oleh Tuhan tidak layak untuk bangun sebelum subuh. Artinya ada dosa besar yang membuat kita ditolak oleh Tuhan. Kita mesti bertaubat sungguh2 agar Tuhan mengizinkan kita bangun dan dilayakkan untuk dapat beribadah malam.

src : http://aguskomarrudin.wordpress.com/2008/02/27/tips-trick-bangun-sebelum-subuh/

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT