Sabar Dengan Ujian dan Mehnah


Sifat sabar adalah permulaan bagi segala maqam atau segala pangkat yang boleh diterima oleh setiap orang yang ingin mencapai kebahagaian dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. Sseorang yang telah dapat memiliki sifat sabar ini,dia akan mendapat pula satu lagi maqam yang lebih tinggi iaitu sifat redha. Sifat redha ini adalah maqam yang tinggi selepas sifat sabar.

Bila kita katakan sesorang itu sabar,ertinya dia dapat menerima segala ketentuan qada’ dan qadar Allah swt. Tapi perlulah kita ingat bahawa sekiranya kita tidak boleh sabar dengan segala ketentuan dari Allah swt,maka payah sekali untuk redha dengannya. Lebih-lebih lagi untuk kita merasa terhibur dengan segala ketentuan dari Allah swt ke atas setiap diri kita.

Mungkin seseorang itu dapat bersabar dan dapat pula dia redha denga segala ketentuan Allah swt, tapi adakah dia terhibur dengan segala ketentuan Allah swt itu? Untuk itu dia memerlukan sedikit usaha untuk maqam terhiburnya dia dengan segala ketentuan Allah swt iaitu qada’ dan qadar Allah.

Kalaulah kita baca kitab2 mengenai sejarah orang2 soleh dahulu, inilah maqam yang di usahakan slalu. Mereka berlumba2 kerana hendakkan sifat sabar itu ,sifar redha dan berhibur dengan hukum2 Allah SWT. Oleh kerana mereka berusaha dengan latihan jiwa yang sungguh tidak sambil lewa maka ada di kalangan mrk yang berjaya mencapai darjat tersebut.Apabila maqam itu telah mrk capai maka tergolonglah mrk sbg wali2 Allah.

Maka itu, hendaklah kita bermujahadah selalu untuk mendapatkan sifat2 yang mulia di samping kita berdoa kpd Allah utk di anugerahkan kita rahmatNYA, moga2 kita termasuk kedlm golongan org2 yang dimuliakan disisi Allah swt.

“YA Tuhan kami,limpahkanlah kesabaran kpd kami,dan wafatkan kami dlm keadaan kami menyerah diri(kpd MU)"

Dengan sifat sabar juga kita bakal memiliki kejayaan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.Dalam Al-Quran Allah menyebut sbgmana firmannya yang bermaksud:

“dan Kami jadikan di antara mrk itu pemimpin2 yang memberi petunjuk dengan perintah Kami,ketika mereka sabar” (As-sajadah:24)

Firman-Nya lagi:

”Dan sesungguhnya Kami memberi balasan kpd orang2 yang sabar dengan pahala yang lebih baik drpd apa yang mrk kerjakan” (An-Nahl:96)

Sementara itu Rasulullah SAW pula bersabda,maksudnya:

”Tidak akan diberi seseorang itu akan pemberian yang lebih baik dan yang terlebih luas drpd pemberian pada seseorang yang bersifat sabar”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

src : http://raudatuladnin.blogspot.com/2008/05/sabar-dengan-ujian-dan-mehnah.html

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT