Azan


MENJADI MUAZIN

Dari Bara’ bin Azib ; sesungguhnya Nabiullah Muhammad telah bersabda
“ Seorang muazin akan diampuni dosanya sepanjang suaranya dan dijawab oleh orang yang mendengarnya baik di perkampungan mahupun di gurun dan ia mendapatkan pahala dari orang² yang turut solat bersama .”
(HR Ahmad & Nasai)

Maksudnya : seorang muazin akan mendapatkan pahala dari orang² yang turut hadir solat kerana mendengar azannya dan juga pahala dari orang² yang menjawab ucapan azannya serta diampuni dosanya sesuai dengan panjang pendek suaranya .


MENJAWAB AZAN


Dari Abdullah bin Amr bin Ash , sesungguhnya ia mendengar Nabi s.a.w bersabda “ Apabila kamu sekalian mendengar muazin maka jawablah seperti dikatakan olehnya , kemudian bacalah selawat untuk diriku , kerana sesungguhnya siapa membaca selawat satu kali untuk diriku , maka Allah akan memberi rahmat sepuluh kali , kemudian mintalah kepada Allah agar aku menjadi wasilah , kerana sesungguhnya wasilah itu adalah merupakan suatu tempat di dalam syurga yang tiada seseorang dapat memperolehinya kecuali untuk seseorang hamba Allah dan aku berharap agar akulah yang menjadi seseorang itu . Barangsiapa meminta agar akulah yang menjadi wasilah , maka ia akan beroleh syafaat .”
(HR Muslim&empat ahli hadith)

Dan di dalam kitab² Sunan , hadith ini berasal dari Abi Sa’id ,tetapi pada riwayat tersebut tidak ada kata² “kemudian bacalah selawat…dst .”

BERDOA SESUDAH AZAN

Dari Jabir bin Abdillah , sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda
“Barangsiapa ketika mendengar azan ia mengucapkan Allahunna rabbahazihid da’watit tammah , wasolatil qa’imah , ati muhammadanil wasilata wa fadilah , wab’ashu maqamam mahmudalazi wa’adtah ( Ya Allah , Tuhan dari seruan yang sempurna ini dan solat yang akan didirikan , berikanlah kepada Nabi Muhammad wasilah dan keutamaan dan bangkitkanlah dia pada tempat yang terpuji yang telah engkau janjikan untuknya ), maka kelak pada hari kiamat ia tentu mendapatkan syafaat .”
( HR Bukhari dan 4 ahli hadith )


MUSTAJABNYA DOA ANTARA AZAN & IQAMAH


Dari anas bin Malik dari Rasulullah s.a.w sabdanya “ Doa di waktu sesudah azan sebelum iqamat tidak akan ditolak .”

( HR Abu Sunan dan disahkan oleh Ibnu Hiban ) dan ditambahkan : Kerana itu berdoalah kamu sekalian . Dan dalam satu riwayat Tirmizi disebutkan : Mereka bertanya : Apa yang kami katakan wahai Rasulullah ? . Rasulullah berkata
“Mintalah kamu kebaikan dunia dan akhirat kepada Allah .”

src : http://adeqshah.multiply.com/journal/item/111 @ http://rohmat-15.co.cc/article/22/ @ http://ifirrr.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT