Hiasi Muharam dengan amal soleh


ALLAH SWT dengan sifat-Nya Maha Pemurah (ar-Rahmah) lagi Maha Penyayang (ar-Rahman) sudah menetapkan sesetengah bulan itu memiliki keutamaan yang lebih berbanding bulan lain agar Dia dapat memberi ganjaran lebih kepada hamba-Nya pada kadar masa tertentu itu.

Antara bulan dianggap istimewa itu ialah Muharam - bulan pertama dalam kalendar Hijrah dan ia juga satu daripada empat bulan haram yang penuh berkat.

"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang sudah ditetapkan) di dalam Kitab Allah ketika Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati.


"Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu pada bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bertakwa."

(at-Taubah: 36)

Menerusi firman-Nya yang bermaksud:
"Maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya)" menunjukkan pada bulan haram iaitu Muharram satu daripadanya kita dilarang daripada melakukan perbuatan terlarang kerana dosa melakukan kemungkaran pada bulan ini adalah lebih buruk balasannya daripada Allah, berbanding bulan lain.

Tetapi bagi mereka yang melakukan amal soleh ganjaran pahalanya adalah lebih tinggi berbanding bulan yang lain.

Jika firman-Nya di atas hanya menunjukkan terdapat empat bulan yang dihormati dalam setahun, sabda Nabi s.a.w ini memperincikan lagi mengenai nama bulan berkenaan.

"Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan. Empat di antaranya ialah bulan-bulan yang haram, tiga di antaranya ialah berturut-turut, iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaaban."
(Riwayat Imam al-Bukhari)

Oleh itu hendaklah pada bulan Muharam yang mulia ini kita hindarkan diri daripada melakukan amalan yang dilarang dan mempertingkatkan amal ibadat yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah terutama puasa.

Ini kerana Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sebaik-baik puasa selepas Ramadan adalah bulan Allah al-Muharam dan sebaik-baik solat selepas solat fardu adalah solat malam."
(Riwayat Imam Muslim)

Sabda baginda "bulan Allah al-Muharam" menegaskan lagi betapa mulianya bulan Muharam ini. Oleh itu hendaklah kita bersungguh-sungguh untuk berpuasa sebanyak mungkin pada bulan Muharam.

Begitupun, ini tidak bermakna kita disyariatkan untuk berpuasa sepanjang bulan terbabit kerana Rasulullah s.a.w hanya berpuasa sebulan penuh pada Ramadan.

Aisyah r.a berkata:
"Aku sama sekali tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasa sebulan melainkan di bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihatnya lebih banyak berpuasa melainkan pada bulan Syaaban."
(Riwayat Imam al-Bukhari)

Pada Muharam ini juga ada hari yang digelar sebagai Asyura iaitu hari di mana Nabi Musa a.s. dan pengikutnya diselamatkan oleh Allah daripada tentera Firaun.

"Nabi s.a.w datang ke Madinah dan dilihatnya orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Menurut mereka; ini hari baik di saat mana Allah membebaskan Nabi Musa dari Firaun. Maka sabda Nabi s.a.w; kamu lebih berhak terhadap Musa daripada mereka maka berpuasalah."
(Riwayat Imam al-Bukhari)

Melalui hadis di atas ini juga dapat kita fahami amal ibadat khusus sempena hari Asyura yang diiktiraf oleh Rasulullah s.a.w adalah ibadat puasa.

Disunatkan juga untuk menambahkan puasa pada hari Asyura dengan berpuasa sehari sebelum atau sehari sesudahnya.

Rasulullah s.a.w memerintahkan hal ini bertujuan untuk menyelisihi amalan orang Yahudi. Sabda baginda, maksudnya:
"Berpuasalah kalian pada hari Asyura dan berselisihlah dengan orang Yahudi di dalamnya dan berpuasalah sehari sebelumnya atau sehari sesudahnya."
(Riwayat Imam Ahmad)

Kemunculan Muharram sebagai bulan pertama bagi kalendar umat Islam sentiasa dihiasi dengan beberapa amal ibadat tertentu. Upacara terbabit bermula pada hari terakhir Zulhijjah iaitu di ambang menjelangnya 1 Muharam.

Umat Islam digalakkan untuk berpuasa pada hari terakhir bulan Zulhijjah dan membaca doa akhir tahun selepas solat Asar. Seterusnya selepas menjelangnya 1 Muharam iaitu selepas solat Maghrib dibaca pula doa awal tahun, bacaan surah Yasin, zikir tertentu malah ada juga yang mengerjakan solat sunat sempena 1 Muharam dan berpuasa pada siang harinya.

Sebenarnya semua amalan terbabit atau apa juga amalan sempena tibanya tahun baru Hijrah tidak memiliki dalil sahih daripada Rasulullah s.a.w. bahkan imam mazhab seperti Abu Hanifah, Malik, Syafie dan Ahmad r.h juga tidak pernah mengamalkannya.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w tidak pernah menyambut kehadiran bulan Muharam atau kedatangan tahun baru dengan upacara tertentu.

Kalendar Hijrah juga tidak wujud pada zaman Rasulullah kerana ia hanya diperkenalkan pada zaman pemerintahan Umar al-Khattab iaitu tujuh tahun selepas baginda wafat.

Umar yang memperkenalkan kalendar ini juga tidak pernah melakukan atau menganjurkan upacara tertentu sempena kedatangan tahun baru dan begitu juga kalangan sahabat serta generasi soleh yang lain.

Adapun hadis dijadikan hujah oleh golongan yang melakukan amalan tertentu sempena kedatangan tahun baru adalah hadis lemah dan palsu, antaranya hadis daripada Ibn Abbas, yang berkata:

"Rasulullah s.a.w bersabda, sesiapa berpuasa pada hari akhir bulan Zulhijjah dan hari pertama di bulan Muharam, maka sesungguhnya dia sudah menghabiskan tahun yang lalu dan memulakan tahun baru dengan puasa yang Allah jadikannya sebagai penghapus dosanya 50 tahun."

Menurut Ibnu al-Jauzi di dalam al-Mawdhu'at, hadis berkenaan adalah palsu. Begitu juga dengan satu lagi hadis yang turut dinisbahkan palsu oleh Imam as-Suyuthi di dalam La'aali al-Mashnu'ah, iaitu hadis bermaksud:

"Rasulullah s.a.w bersabda; sesiapa berpuasa sembilan hari dari awal Muharam maka Allah membina untuknya sebuah kubah di udara yang luasnya satu batu persegi dan mempunyai empat buah pintu."

Setiap kali di ambang tahun baru Hijrah, media, jabatan atau pihak pentadbiran agama di Malaysia menganjurkan majlis bacaan doa akhir tahun dan doa awal tahun. Masjid di seluruh tanah air juga mengadakan upacara khas untuk membaca doa awal dan akhir tahun itu.

Ada sesetengah pihak berpandukan lafaz tertentu bersama kelebihan tersendiri yang dinyatakan dalam buku tertentu. Tetapi pada hakikatnya ada lafaz doa terbabit dan fadilat yang dinyatakan itu tidak pernah tercatit dalam mana-mana kitab hadis.

Menurut Syeikh Jamaluddin al-Qasimi r.h, doa terbabit ialah doa yang direka dan tidak berasal daripada Nabi s.a.w, tidak juga berasal daripada kalangan sahabat, tabiin dan tidak diriwayatkan dalam musnad sehinggakan ia tidak wujud dalam kitab maudhu'at (iaitu kitab yang memuatkan hadis palsu).

Doa terbabit hanya dicipta oleh syeikh jadi-jadian. Ayat seperti "berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia-sialah pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua dengan sebab membaca doa-doa ini" (yang dinyatakan pada sesetengah buku doa awal dan akhir tahun) adalah suatu pembohongan yang sangat besar ke atas Allah dan Rasul-Nya.

Tetapi sekiranya sesiapa yang hendak membacanya tanpa beritikad seperti yang ada di dalam fadilat yang direka itu, silakan kerana ia termasuk di dalam keumuman doa dan perlu diingat tidak ada upacara khas atau dibaca beramai-ramai (untuk membaca doa terbabit).

# Mohd Yaakub Mohd Yunus adalah Penolong Naib Presiden di Bahagian Perbankan Perniagaan, Affin Bank Berhad dan beliau boleh dihubungi menerusi http://akob73.blogspot.com/

src : http://www.hmetro.com.my/(adDin)

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT