Melihat tempat sujud datangkan khusyuk bersolat


SOALAN:
SAYA tahu bahawa memejam mata semasa solat adalah makruh. Tetapi kalau tidak berbuat demikian saya tidak dapat khusyuk dan bacaan saya sering terganggu. Bagaimana mengatasi masalah ini?

JAWAPAN:
Disunatkan bagi orang yang solat melihat tempat sujudnya. Ini kerana perbuatan melihat ke tempat sujud dalam solat akan menyebabkan khusyuk dan itulah yang diharapkan. Pendapat ini merupakan pandangan mazhab al-Syafieyyah.

Dalam sepotong hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Abbas ra yang bermaksud: “Adalah Rasulullah s.a.w apabila memulakan solat baginda tidak akan melihat melainkan ke tempat sujud baginda.” (riwayat Ahmad dan al-Nasaie).

Diriwayatkan daripada Abdullah bin al-Zubair yang bermaksud: “Adalah Rasulullah s.a.w akan melihat ibu jari baginda ketika bertasyahud.” (riwayat Abu Daud).

Adalah makruh menutup mata ketika solat. Ini kerana perbuatan menutup boleh menyebabkan seseorang itu hilang khusyuknya.

Apabila seseorang itu menutup mata dalam solat, potensi hilang khusyuknya cukup tinggi. Bilamana orang yang solat itu menutup mata, apa yang dapat dilihatnya? Tidak lain tidak bukan ialah kegelapan. Persoalan seterusnya bolehkah dia khusyuk?

Mata ada hubungkaitnya dengan hati. Bila mata ditutup, hati akan hilang bicara dan hilang tumpuannya. Apabila mata ditutup mungkin ada yang bertambah kusut pemikirannya.

Manusia normal yang dikurniakan Allah baginya penglihatan untuk melihat dan menyerap maklumat kemudian diproses menjadi maklumat yang dihantar kepada minda untuk melihat rasionalnya.

Khusyuk tempatnya di hati, yang perlu saudara kawal ialah hati, bukan dengan menutup mata. Saudara kena yakin solat yang ditunaikan dengan tidak menutup mata adalah solat yang sempurna.

Adakah solat yang ada cacatnya dikira solat yang berkualiti. Manakala kualiti solat itu daripada orang yang tunaikan solat. Khusyuk yang sebenarnya akan diperoleh apabila solat dilaksanakan dengan tidak menutup mata.

Selepas mendapat soalan ini, untuk mengetahui kesannya, saya cuba solat dengan menutup mata. Subhanallah! seolah-olah saya hilang seketika dalam solat.

Saudara perlu berusaha supaya khusyuk solat saudara dengan tidak menutup mata.

src : http://intim.wordpress.com/

Comments

Popular posts from this blog

Doa Haikal dan khasiatnya

Kalau nak senang bangun malam...

JENIS-JENIS SOLAT